Eurotunnel ένα θαύμα της μηχανικής

Εντυπωσιακά στοιχεία από την λειτουργία του μεγάλου έργου Eurotunnel ένα θαύμα της μηχανικής

Τέτοια ακριβώς εποχή πριν από 20 ΧΡΌΝΙΑ, στις 6 Μαίου 1994, ο πρόεδρος της Γαλλίας Φρανσουά Μιτεράν και η βασίλισσα της Αγγλίας Ελισάβετ Β’ εγκαινίασαν ένα τεχνικό έργο το οποίο γενεές ονειρεύονταν να κατασκευάσουν: την υποθαλάσσια σήραγγα κάτω από το Στενό της Μάγχης. Με αφορμή την επέτειο, ο Βρετανός δημοσιογράφος Ρίτσαρντ Γουέστκοτ, συντάκτης του BBC για θέματα Μεταφορών, θυμίζει μία σειρά από εντυπωσιακά στοιχεία για το σιδηροδρομικό «euro-τούνελ» και μάλιστα τα τακτοποιεί προσεκτικά, χρησιμοποιώντας αριθμούς.
Πριν από λίγα ΧΡΌΝΙΑ ψηφίστηκε ως ένα από τα «Σύγχρονα Επτά Θαύματα του Κόσμου» από την Ενωση Πολιτικών Μηχανικών των ΗΠΑ, μαζί με το Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ, το Κανάλι του Παναμά και η κρεμαστή γέφυρα Golden Gate στο Σαν Φρανσίσκο.
830
Εδώ κινούνται οι μακρύτεροι συρμοί στον κόσμο: έχουν μήκος 830 μέτρων ο καθένας και μεταφέρουν επιβάτες και αυτοκίνητα. Το συνολικό μήκος της σήραγγας είναι 50,4 χιλιόμετρα.
1802 μ.Χ.
 
Αυτή τη χρονιά ξεκίνησαν οι συζητήσεις για μία σήραγγα κάτω από τη Μάγχη. Ο Ναπολέοντας Βοναπάρτης το μελετούσε, αλλά οι «αιώνιοι εχθροί του», οι Άγγλοι, δεν ενθουσιάζονταν με την ιδέα της «εισβολής στο νησί από μία τεράστια τρύπα». Πάντως στη δεκαετία του 1880 ξεκίνησαν εργασίες εκσκαφής στο Κεντ, τα ίχνη της οποίας διακρίνονται και σήμερα. Η πιο τρελή ιδέα ήταν να γίνει ένα τούνελ «τεχνητά παγωμένο» ώστε σε περίπτωση εισβολής στη Βρετανία «να κλείνει το σύστημα ψύξης και να….λιώνει» ώστε να γίνεται απροσπέλαστο !
40
Η σήραγγα «τρέχει» 40 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. Σε κανένα σημείο δεν έρχεται σε επαφή με το νερό.
1
Οι εργασίες τελείωσαν με ένα χρόνο καθυστέρηση.
4 δις ευρώ
Τόσο ήταν το κόστος της υπέρβασης του προΰπολογισμού.
2007
Αυτή τη χρονιά η εταιρία που λειτουργεί τη σήραγγα έφτασε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Από το 2012 ανακοίνωσε ότι πέρασε ξανά στην κερδοφορία.
Τρεις, όχι μία !
Στην πραγματικότητα οι σήραγγες είναι τρεις, όχι μία. Δύο αυτόνομες σιδηροδρομικές (μία ανά κατεύθυνση) και μία βοηθητική, η οποία σε περίπτωση ατυχήματος χρησιμεύει ως Έξοδος Κινδύνου, όπως συνέβη το 2008, μετά από την χειρότερη πυρκαγιά που ξέσπασε στο εσωτερικό του τούνελ, όταν πήρε φωτιά ένα φορτηγό αυτοκίνητο, δέκα χιλιόμετρα πριν από την έξοδο στο έδαφος της Γαλλίας.
2
Οι δύο από τις 11 τεράστιες μηχανές εκσκαφής που χρησιμοποιήθηκαν για τη διάνοιξη του τούνελ βρίσκονται θαμμένες στο εσωτερικό του. Δεν είχαν…όπισθεν και εκρίθη ότι το κόστος για την αποσυναρμολόγηση και την μεταφορά τους στην επιφάνεια ήταν ασύμφορο. Έτσι, απλώς έσκαψαν τον «τάφο» τους: έστριψαν, άνοιξαν μία μεγάλη τρύπα στον «τοίχο», μπήκαν μέσα και θάφτηκαν για πάντα εκεί !
Ενα γαλλογερμανικό ζευγάρι
 
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 τα μέσα των μηχανικών δεν προσέφεραν τόσο μεγάλη ακρίβεια όσο τα σημερινά. Ετσι το «ζευγάρι» των συνεργείων (στην πραγματικότητα ήταν πολλά τα συνεργεία και δούλευαν σε βάρδιες) που έσκαβαν και είχαν δώσει «ραντεβού» στη μέση του τούνελ, χρησιμοποιούσε μεν διάφορες τεχνικές ( όπως π.χ. λέιζερ), αλλά έπρεπε να βασιστεί και σε πιο κλασικούς, γεωμετρικούς υπολογισμούς. Οι μηχανικοί σιγουρεύτηκαν ότι όλα πήγαιναν καλά μόνο όταν ένα τρυπάνι βγήκε έξω από το απώτατο σημείο εκσκαφής και…επέστρεψε στεγνό ! Ας σημειωθεί, επί τη ευκαιρία, ότι η συνάντηση δεν έγινε ακριβώς στο μέσον της διαδρομής: οι Βρετανοί προχώρησαν λίγο περισσότερο, καθώς οι Γάλλοι αντιμετώπισαν πιο σκληρά πετρώματα και πιο πολύπλοκα μηχανικά προβλήματα.
85
Περίπου το 85% των επιβατών που μετακινούνται με τα αυτοκίνητα ή τα φορτηγά τους και διασχίζουν το eurotunnel προέρχεται από τη Βρετανία. Μόλις το 6% των διερχόμενων επιβατών προέρχεται από τη Γαλλία.
10.132.691
 
Ο αριθμός των επιβατών ανά χρονιά: τόσα εκατομμύρια εισιτήρια κόπηκαν το 2013.
Πηγη tovima.gr